Dit verhaal vormt onderdeel van een serie verhalen over projecten die in
de WAR zijn gemaakt. Voor een overzicht van alle verhalen klik
hier.
Timo Ammerlaan (bouwt gitaar)
Ik ben bij het FabLab een elektrische gitaar van de bodem af op aan het bouwen. Ik heb vier jaar geleden voor de middelbare school eerder geprobeerd een gitaar te bouwen, maar toen was ik meer aan het worstelen met m'n goedkope gereedschap dan dat ik echt iets kon maken. Nu heb ik bij het FabLab onbeperkt toegang tot een enorme computergestuurde frees! Hiermee kan ik allerlei exotische hardhoutsoorten bewerken. Daarbij render ik eerst op de computer het ontwerp in 3D, waarbij ik het resultaat tot op de millimeter nauwkeurig kan bepalen, en vervolgens draait de machine dat uit in het hout. Ik heb van Flip (de botenbouwer, ed.), Harmen en Paul (meubelmaker die op het terrein van de WAR werkt, ed.) advies gekregen hoe ik hout het beste kan bewerken, en hoe ik daarbij gebruik maak van de eigenschappen van het hout.
De elektronica die ik in mijn gitaar wil bouwen wil ik naar adviezen van de mensen van de WAR op een modernere manier gaan aanpakken dan tot nu toe voor gitaren normaal werd geacht. Elektrische gitaren worden tot op de dag van vandaag op dezelfde, vertrouwde manier geschakeld zoals die in de jaren '50 is bedacht. In mijn gitaar wil ik een kleine computer opnemen zodat ik met digitale toonbewerking meer en andere resultaten kan bereiken. Ik heb al van veel programmeurs bij de WAR steun aangeboden gekregen. Dit is erg fijn, want ik heb wel ervaring met het programmeren van microcontrollers, maar minder met het programmeren van computers.
Via Harmen leerde ik over de studie Sonologie (waar ik anders nooit van zou hebben gehoord). Het werk dat ik tot nu toe aan mijn gitaar heb gedaan, heb ik meegenomen in een motivatiebrief voor het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ik ben naar aanleiding van die brief direct aangenomen! Ik loop daar nu stage, naast mijn studie elektrotechniek in Enschede - Amersfoort ligt daarbij lekker halverwege. Als ik de WAR niet had gekend, was ik nooit in Den Haag bij het conservatorium gekomen.